- Esittelet työssäoppimispaikkasi: Mikä liike, missä sijaitsee?
- Mitä tuotteita liike myy?
- Mitkä ovat liikkeesi pahimmat kilpailijat seudulla ja miksi juuri ne?
- Keiden oletat olevan paikkasi pääasiallisia asiakkaita?
- Miten liike mainostaa itseään (some, lehdet yms?) Liitä kirjoitukseesi yksi liikkeen mainos (esim. kuvakaappaus).
- Millaisia töitä odotat työssäoppimiseltasi?
- Mitä haluaisit oppia?
- Mikä on tavoitteesi? Mitä sinun pitää tehdä sen saavuttamiseksi?
Linkitä vloggaus blogiisi esim. Youtuben kautta. Huom! Video kannattaa julkaista joko piilotettuna videona tai yksityisenä. Jos julkaiset sen yksityisenä, anna katseluoikeus anu.kaseva@gmail.com ja minna.honkala@faiedu.com.
Blogitekstin otsikoksi Työssäoppimispaikan esittely, tunnisteiksi työelämäodottaa, top, kapa, esittely, tavoitteet + työssäoppimispaikkasi nimi.
Chris Makarsky https://www.flickr.com/photos/cmak/6615291135 CC BY-SA 2.0 |
Aktiivisempia opiskelijoita – mitä koulussa pitäisi opettaa opiskelijoille? - Katkelma työssäoppimispaikkojen ohjaajilta keväällä 2015 kerätystä palautteesta
"Useat työssäoppimispaikkojen edustajat esittivät toiveita siitä, että koulussa voisi panostaa perusasioiden (työajan noudattaminen ja puhelimen käyttö) ja asenteen opettamiseen. Toivottiin, että nuoret olisivat aktiivisempia ja tarttuisivat oma-aloitteisesti töihin eivätkä tekisi vain sitä, mitä käsketään. Eräs tiivisti hyvin asian niin, että opiskelijat osaisivat nähdä, mitä voisivat tehdä. Yleisviesti tuntui olevan, että mitään ihmeellistä ei tarvitse osata, kunhan (asiakaspalvelu)asenne ja hyvät tavat ovat kohdallaan. Sosiaalisia taitoja pitäisi opettaa siis enemmän, kuten myös palautteen antamisen ja erityisesti sen vastaanottamisen taitoa.
Aktiivisten ja reippaiden opiskelijoiden lisäksi työpaikoilla toivotaan, että opiskelijat osaisivat myydä paremmin osaamistaan ja asettaisivat tavoitteensa pidemmälle kuin pelkästään näyttökeskusteluun. Työpaikkaohjaajien mielestä työssäoppijoista saa eniten hyötyä, jos heidät voi palkata myöhemmin töihin. Moni ohjaaja on sitä mieltä, että opiskelijat eivät itse ymmärrä, kuinka helppoa heidän olisi työssäoppimisen kautta saada jalka ”oikean työelämän oven väliin”.
Mitä työssäoppijoiden olisi lisäksi hyvä osata? Tervehtiminen, asiakkaan kohtaaminen ja lisämyynnin teko toistuivat monissa vastauksissa. Peruutusoikeuksien tietämistäkin korostettiin (ja varsinkin niin, että ne tiedettäisiin oman työs-säoppimispaikan tuotteisiin liittyen). Myös peruskassajärjestelmän käyttöä ja erilaisten kassajärjestelmien vertailua toivottiin, vaikka monet ymmärsivät, että niitä on koulussa vaikea toteuttaa."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti