Näytetään tekstit, joissa on tunniste onnistuminen. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste onnistuminen. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 26. huhtikuuta 2017

Bisneskauppis

8.-luokkalaisten pukemat

Bisneskauppis - merkonomialan esittelyä merkonomiopiskelijoiden esittelemänä

Promelaiset tutustuttivat Forssan 8.-luokkalaisia kaupan alan ja merkonomiopintojen saloihin tänään keskiviikkona Bisneskauppiksen kautta. Bisneskauppis on toiminnallisista rasteista rakentuva kokonaisuus, jossa tuodaan näkyviin, mitä kaikkea merkonomin opintoihin ja työhön voi kuulua ja miten merkonomit pyörittävät omalta osaltaan yhteiskuntaamme. Bisneskauppis on esimerkki opiskelijoiden kevään projekteista, jonka yksi tiimeistä on suunnitellut ja jonka toteutukseen kaikki luokalta osallistuvat.

Rasteilla 8.-luokkalaiset pääsivät muun muassa harjoittelemaan mallinuken
8.-luokkalaisten pukemat
pukemista, testaamaan tietojaan alaan liittyvän sanaston ja termien kanssa - sekä suomeksi että vierailla kielillä - sekä toteuttamaan esillepanoja. Jokainen pääsi hetkeksi myös soluttautumaan oikeaksi kauppislaiseksi tableteilla toimivan merkonomipelin kautta. Myös Prome-opiskelu tuli kierroksen aikana vahvasti esille: Yhdellä rastilla promelaiset esittelivät oppimismalliaan ja projekteja, joita olemme kevään aikana jo tehneet. Opiskelun arkea tuotiin esille myös itse kuvatun videon avulla.

Bisneskauppista testattiin ennen H-hetkeä promelaisten vanhemmilla. Tiistai-iltana kokoonnuimme yhdessä vanhempien ja opiskelijoiden kanssa viettämään tavallista toiminnallisempaa kotiväeniltaa. Vastaanotto oli erityisen positiivinen - vanhemmat pääsivät näkemään nuorensa tositoimissa. 

Hetki ennen kuin kilpajuoksu halki Kauppiksen alkaa - merkonomipelin ohjeistushetki.

sunnuntai 12. maaliskuuta 2017

Promen ensimmäinen viikko

Tunnelmia leirinuotiolta. 
Prome on nyt onnistuneesti polkaistu käyntiin. Ensimmäisellä viikolla summattiin mennyttä työssäoppimista ja suunnattiin kohta uutta oppimistapaa. Maanantaina pohdittiin, millaisia olemme ihmisinä, oppijoina ja tiimiläisinä, tiistaina mietittiin, millaista olisi unelmien oppiminen ja tutustuttiin kevään suunnitelmiin.

Kuntayhtymän johtaja Tuula Koivula
 antoi keskiviikkona leirihaasteen.


Ensimmäisen viikon kruunasi NY 24 h -leiri, jossa tiimeissä ratkottiin leirihaastetta eli sitä, miten Honkapirtin käyttöä voitaisiin lisätä. Opiskelijat työstivät upeita liiketoimintasuunnitelmia, keksivät nimiä ja logoja, hahmottelivat hinnastoa ja lopuksi esittelivät ideansa Leijonanluolassa yrittäjäraadille. Työn teon lomassa tutustuttiin toisiimme paremmin pikatreffeillä, opeteltiin yhteistyötaitoja, paistettiin nuotiolla makkaraa, mentiin taskulamppurallia ja ratkaistiin murhamysteeri. Marko Simi kävi myös kertomassa, miten hänestä tuli hän. Lisäksi vähän ehdittiin nukkuakin. Oli aivan huippua seurata, kuinka jokainen nuori ylitti itsensä! Kiitos upeasta leiristä!
Rehtori Maaria Silvius palkitsi tiimin Katajakoivu parhaasta
liikeideasta. Onnea voittajille!